vissza a szótárba

Algoritmus

Algoritmus (Technikai kifejezés)

Keresőszavainkra a net személyre szabott találatokat ad, a közösségi hírfolyam pedig azt mutatja, ami a korábbiak alapján érdekelhet. E döntéseket nem emberek, hanem titokzatos programok hozzák, amelyeket nehéz lenne kérdőre vonni.

Részletesen

Az internetes kereséseink értékét az adja, hogy egyre pontosabban „értik”, mi után kutatunk. A közösségi médiában pedig olyan sok tartalom forog, hogy ha kronologikusan próbálnánk követni, lemaradnánk talán éppen a legérdekesebbekről. Ezért a digitális világ nagy szolgáltatói nagyjából egységes módszertannal „szerkesztik” meg, amit elénk tárnak.

Személyre szabva

A keresésben egy erre a célra fejlesztett számítógépes program, lépések, utasítások sorozatát automatikusan végző algoritmus értékeli és állítja sorba a találatokat, annak alapján, amit keresési előzményeink alapján kiolvas a szándékainkból, vagyis amit kontextusként azonosít. Ezért van, hogy egy keresőkifejezésre előzményeik alapján különböző találatokat kapnak a felhasználók.

Ahogy a közösségi oldalakon is algoritmus szűri, távolítja el, sorolja előbb vagy hátrébb a tartalmakat. Mindezt annak a rengeteg adatnak az alapján, amit a felhasználó korábbi viselkedéséről összegyűjtött: hogy mit fogyasztott, kedvelt, mihez szólt hozzá, kit ismer, kivel beszélget ritkábban, vagy gyakrabban. Az algoritmus értelmezi, értékeli, súlyozza ezeket az előzményeket, majd ennek alapján válogatja ki a tartalmat, amit megmutat. Közben pedig feltételezi, hogy szerkesztői döntéseivel éppen azt adja, amit a felhasználó leginkább szeretne. A fogyasztó elégedettség nem csak önmagában érték, az elégedett felhasználó több időt is tölt a közösségi oldalon, több hirdetést lát és több vásárlási döntést hoz.

Míg algoritmus szervezi a Facebook és az Instagram hírfolyamát, vagy a Youtube videó-ajánlórendszerét, a Twitter fiók tulajdonosa például eldöntheti, hogy a tartalmakat kronologikusan, vagy az algoritmus elrendezése szerint követné-e.

Titok

Az algoritmus működését a közösségi oldalak üzleti titokként kezelik, nem engednek betekintést a kódba. A titok kifürkészésének vágya azonban valóságos iparágakat hívott életre.

A keresőoptimalizálás olyan szolgáltatás, amely azt ígéri, hogy egy weboldalt előrébb juttat a találatok listáján. A közösségi médiában nagyobb elérésre vágyó felhasználók, például az influenszerek és szakosodott ügynökségek pedig élénken osztják meg egymás között és vitatják, hogyan lehet az egyes oldalak algoritmusát kiismerni és meghekkelni. A feladat végtelen, hiszen a szolgáltatók közben folyamatosan, bejelentés nélkül (is) változtatnak a kódon.

Teszteld a tudásod!

Tudd meg mennyire vagy naprakész a témában, töltsd ki a szócikkhez kapcsolódó kvízünket!

Kitöltöm

Van 8 perced?

Mélyedj el a témában szakértőnkkel!

Hasznosnak találod a szócikket?

Visszajelzéseddel segíted a munkánkat. A cikket elküldheted másoknak is, ezzel nekik is segíthetsz.

Érdekes szavak, fontos témák, izgalmas kvízek.

Iratkozz fel havi hírlevelünkre, segítünk képbe kerülni a digitális neveléssel kapcsolatban.

feliratkozom