vissza a szótárba

Facebook

Facebook (Platform, szoftver, termék)

A világ legnagyobb közösségi hálózata, amelynek felhasználói a felhasználóbarát platformon egyszerűen léphetnek kapcsolatba egymással, kommunikálhatnak vagy oszthatnak meg tartalmakat egymással.

Részletesen

A közösségi oldal használata ingyenes, egyszerű regisztrálással lehet hozzá csatlakozni. A felhasználók létrehozhatnak egy személyes profilt, kapcsolódhatnak ismerőseikhez, csoportokhoz és rajongói oldalakhoz, követhetik kedvenc márkáikat, celebjeiket, üzeneteket válthatnak, eseményeket szervezhetnek, és élő közvetítéseket indíthatnak. Az üzenőfalon keresztül híreket, információkat, weboldalakat, képeket és videókat is megoszthatnak, emellett szervezett közösségekhez csatlakozhatnak. 

A Facebook története 2004-ben, egy egyetemi projekt keretében indult. Mára a regisztrált felhasználóinak száma világszerte megközelíti a 2,4 milliárd főt, és folyamatosan tovább nő. A statisztikák szerint másodpercenként átlagosan 5 új regisztrációt rögzítenek. A napi szinten aktív felhasználók száma meghaladja a másfél milliárdot. A Facebook jelenleg 207 országban, 37 különböző nyelven érhető el, az oldal magyar változata 2008-ban indult. A hazai netezők 85 százaléka használja a Facebookot.

A Facebookra hivatalosan csak az regisztrálhat, aki betöltötte 13. életévét, azonban jellemző, hogy már fiatalabb korban regisztrálnak gyerekek egyszerűen hamis születési adatok megadásával. A korhatár megkötésének azonban oka van, hiszen a fiatalok a Facebookon nemcsak a közösségi oldal előnyeivel találkozhatnak, hanem szembesülhetnek olyan tartalmakkal is, amikre még nincsenek felkészülve. Amennyiben 13 évnél fiatalabb felhasználóra botlik, lehetősége van jelenteni a Facebook munkatársainak.

Adatkezelési problémák és botrányok

Rendszeres időközönként felröppen annak a híre, hogy a Facebook nem kezeli biztonságosan a felhasználókról birtokába került adatokat, vagyis már nem tudja biztos kontroll alatt tartani az elmúlt évek során hatalmasra nőtt, szerteágazó birodalmat. Minden bizonnyal fontos szempont a hirdetők kiszolgálása a vállalat működésében, ami azonban gyakran ellentétes irányba mutat az adatvédelem elvárásaival. Köztudott, hogy a felhasználókról olyan adatok állnak a Facebook rendelkezésére, amelyek a vállalat hirdetői számára óriási értéket képviselnek.

Láthatósági és biztonsági beállítások

Különösen fontos a gyerekek figyelmét felhívni arra, hogy használják a Facebook biztonsági, adatvédelmi és láthatósági beállításait, melyek segítségével biztonságosabbá tehetik aktivitásukat a közösségi oldalon. Fontos beállítani például, hogy ki, milyen tartalmakat (fényképet, bejegyzést, személyes adatot) láthat róluk a közösségi oldalon. A Facebook maga is tesz ajánlásokat a profilok biztonságos beállításához.

Tartalmak, felhasználók jelentése

A Facebook közösségi alapelvekben határozta meg, milyen tartalom megengedett a közösségi oldalon és melyek azok a tartalmak, melyeket szankcionál. A Facebook tartalomellenőrző munkatársai a felhasználóktól érkezett bejelentések alapján tartják ellenőrzésük alatt a közösségi oldalon elérhető tartalmakat. A Facebook lehetőséget ad arra, hogy a felhasználók a jogsértőnek vélt vagy számukra zavaró tartalmakat jelentsék a közösségi oldalon, és komolyan is veszi a felhasználók panaszait. A speciális esetekre (például fenyegető üzenetek jelentése, fénykép jelentése, bejegyzés jelentése, fényképpel visszaélő hamis oldal jelentése) külön űrlapokat, bejelentő felületeket hoztak létre. Arról, hogy mit, milyen esetben és – lépésről lépésre bemutatva – milyen módon lehet jelenteni a Facebook felé, részletes leírás a következő oldalon található

A kisgyermekek digitális lábnyomát a szülők alakítják

Sok szülő nem gondol bele egy-egy a gyermekéről a közösségi oldalon megosztott kép jövőjébe és az esetleges veszélyekbe, negatív következményekbe. Arról, hogy mire érdemes figyelni a gyermekeket ábrázoló képek megosztása során, itt olvashat: 

Like (ejtsd lájk)
A like gomb a Facebook egyik legismertebb fejlesztése. A szó jelentése: tetszik. A Facebook 2009-ben fejlesztett alkalmazása gyakorlatilag egy ikont jelent, melyre klikkelve a felhasználók tetszésüket fejezhetik ki. A gomb használatával egy kattintással, hosszabb véleményezés nélkül kifejezhető a tetszésnyilvánítás. A lájkolás mára annyira elterjedt, hogy számtalan esetben más célra is használják.

Teszteld a tudásod!

Tudd meg mennyire vagy naprakész a témában, töltsd ki a szócikkhez kapcsolódó kvízünket!

Kitöltöm

Van 8 perced?

Mélyedj el a témában szakértőnkkel!

Hasznosnak találod a szócikket?

Visszajelzéseddel segíted a munkánkat. A cikket elküldheted másoknak is, ezzel nekik is segíthetsz.

Érdekes szavak, fontos témák, izgalmas kvízek.

Iratkozz fel havi hírlevelünkre, segítünk képbe kerülni a digitális neveléssel kapcsolatban.

feliratkozom